
Neutral Citation Number: [20051EWCA Civ 1007

Case No: A2/2005/0306 and 0306(B)
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE
COURT OF APPEAL (CIVIL APPEALS DIVISION)
ON APPEAL FROM QUEEN'S BENCH DIVISION
Mr Justice Eady
[20041EWHC 2928 (OB)

Royal Courts of Justice
Strand. London. WC2A 2LL

Date: 29 July 2005
Before:

LORD JUSTICE BROOKE
Vice-President of the Court of Appeal (Civil Division)

LORD JUSTICE TUCKEY
and

LADY JUSTICE ARDEN

Between:

LANCE ARMSTRONG

- and -
TIMES NEWSPAPERS LTD

DAVID WALSH
ALAN ENGLISH

Claimant/
Respondent

Defendants/
Appellants

Andrew Caldeeott QC and Heather Rogers (instructed by Gillian Phillips of Times
Newspapers Ltd) for the Appellants

Richard Spearman QC and Matthew Nicklin (instructed by Schillings) for the Respondent

Hearing dates: 11 th and 12th July 2005 :

Approved Judgment

SCA001124
RESPONDENTS 41



Judgment Approved by the court for handing Jowii. Armstrong v Times Newspapers Ltd

INDEX

Paragraph

Part 1 Introduction .'.

Part 2 The three defendants

Part 3 The dialogue between the parties before the article

was published

Part 4 The Sunday Times article

Part 5 ' The defence of qualified privilege and the response to

the claim for aggravated damages .'.

Part 6 The claimant's application pursuant to CPR 3.4(2)

and CPR Part 24 ..... ;..

Part .7 The judge's ruling on meaning

Part 8 The claimant's skeleton argument, served on

3rd December 2004.....

Part 9 Other features of the hearing before the judge

Part 10 Qualified privilege: the judge's application of the

Reynolds criteria

Pan 11 The arguments on the appeal

Pan 12 Conclusions

APPENDIX

A. The VOimax issue

(1) The judge's ruling ...

(2) The claimant's case

(3) The defendants'case

(4) Conclusion

7

3

9

75

25

31

36

40

48

54

70

76

86

87.

89

93

SCA001125



Judgment Approved br I he court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

B. EPO: its performance enhancing effects and the risks

it creates . . .

(1) The judge's ruling 94

(2) The defendants'case ..... 95

(3) The claimant's case 96

(4) Conclusion I . 9 7

C. The alleged conversation about EPO with the Motorola team

•(1) The judge's ruling 98

. (2) The defendants'case „. 102

(3) The claimant's case 104

(4) The defendants'response . . 709

(5) Conclusion 110

D. Ms O'Reilly's evidence

(1) The judge's ruling Ill

(2) The defendants'case '.'. 114

(3) The claimant's case 775

(4) Conclusion .'. : 720

SCA001126



Judgment Approved by the court for handing down. AimsUcmgv Tunes NcwspaperaLtil

Lord Justice Brooke:

Part 1 Introduction -

1. This is an appeal by the defendants Times Newspapers Ltd and others, and a cross-
appeal by the claimant Lance Armstrong, from parts of an order made by Mr Justice
Eady at a case management conference in this libel action in December 2004, The.
judge struck out the defendants' pleas of qualified privilege and their .statutory
defence under section 5 of the Defamation Act 1952, and severely truncated their
particulars of justification. He also reduced the range of meanings on which they
sought to rely, and dismissed their applications for security for costs and a cost-
capping order. On their appeal the defendants seek to reinstate their pleas of qualified
privilege and to restore a few of the many particulars of justification which the judge
struck out. The claimant, on the other hand, wishes this court to overrule the judge in
relation to a few of the particulars of justification which he allowed to remain in the
pleadings. ':

2. In order to understand the issues we have to decide, I must explain something of the
history leading up to the publication of the article complained of, which appeared in
the sports section of The Sunday Times on 13th June 2004. I take it largely from the
assertions contained in the defence, which are assumed to be true for the purposes of
this pre-trial skirmish.

Part 2 The three defendants

3. The second defendant, David Walsh, has worked as a sports journalist since 1978. He
first covered professional cycling in 1980, and he has covered the Tour de France in
most years since 1985. He wrote a biography of Sean Kelly (then the world's top
ranked cyclist) in May 1985, and a biography of Stephen Roche in 1987. In 1993 he
wrote a book called "Inside the Tour de France": he interviewed Mr Armstrong in
connection with that book. In 1986 he became the chief sports writer for an Irish
newspaper, for whom he covered the 1988 Seoul Olympics and the controversy
surrounding Ben Johnson's failed drug test. Eight years later he covered the 1996
Atlanta Olympics for The Sunday Times, and he was one of three journalists who
expressed doubts about the Irish triple gold medal winner Michelle Smith, who failed
a drug test two years later and was then banned from competitive swimming for four
years.

4. Mr Walsh has for many years been aware of the problems of drug-taking in sport, and
the ability of doping to destroy sport. He sees his job as a journalist covering sporting
events not as a cheerleader, but as someone who asks questions. As a result of what
he has learned over the years, he believes that the abuse of drugs is destructive to
sports, that it is a pervasive problem, and that it is likely to have grave consequences
for sport in the future.

5; Mr Alan English, the third defendant, has worked for The Sunday Times for nine
years. In June 2004 he was its deputy sports editor. In 1999 he edited a best-selling
book, 'The Sunday Times Sporting Century. This book featured his choice of the 50
most momentous sports stories of the 20th century. Three of these stories related to
the use of drugs in sport. They included the death of the cyclist Tom Simpson. In his
introduction to the book Mr English wrote: "as the new millennium approaches, the

SCA001127



Judgment Approved by-the court for handing down. - Armstrong v Times Newspapers Ltd

problem of drugs has never been more acute." He believes that newspapers should
address this issue.

6. From 2003 onwards Mr Walsh was concerned with a project to produce the book
which was ultimately called "LA. Confidentiel - les secrets de Lance Armstrong".

:.-' The book was published in France on 15th June 2004. His co-author, Pierre Ballester,
is well-informed and • authoritative on cycling matters, and in particular on the

'•'• problems associated with doping, and Mr Walsh had many discussions with him in
which he learned a great deal about medical and other expert opinions relating to
doping. He was also aware of the results of a statistical analysis of Mr Armstrong's
performance conducted by Antoine Vayer, a cycling expert, which gave rise to
questions about how Mr Armstrong had achieved and maintained such high
performance levels.

7. In the course of his research for the book, Mr Walsh interviewed a number of named
sources, and one confidential source. He also drew on discussions he had had with
many people concerned with different aspects of the cycling industry over the years.
Some of these discussions were on a confidential basis, with confidential sources.
Many of them were with professional cyclists and those who had worked with them,
and from them Mr Walsh learned a lot about the doping culture within professional
cycling, and the pressures put upon riders to join that culture in order to achieve
results. The team doctor of Motorola, the first professional cycling team which Mr
Armstrong joined, told him how he had been concerned about the doping culture in
1994: he had had to tell the team to focus on training, and not on taking
pharmacological remedies.

8. Mr Walsh also learned about pharmacological advances from medical and other
experts. They described how these advances had led to the introduction of ever-more
sophisticated performance-enhancing products. He had followed closely the
investigation into the activities of a doctor called Michel Ferrari and his prosecution

• by the Italian authorities in 2001. His sources were well-informed, authoritative and
reliable. They did not have any axe to grind, so far as the defendants were aware,
either in connection with Mr Armstrong or at all.

Part 3 The dialogue between the parties before the article was published

9. Mr Walsh had interviewed Mr Armstrong a number of times over the years. He
attempted to contact him prior to the publication of the Sunday Times article, in order
to obtain his answers to certain questions and to record any other comments he might
wish to make. On 19th May 2004 he faxed a request for an interview to the office of
Me Armstrong's agent, Mr Stapleton. Mr Stapleton asked if he could provide a list of
the questions he wished to ask. Mr Walsh agreed to do this, and then left a message
on Mr Stapleton's cell phone asking him for his email address. He received no reply.
On 28th May he emailed Mr Armstrong directly. He explained that he had tried to get
in touch with him through his agent, because he was doing research on both him and
his team. In this e-mail he asked eight questions:

"Many people have made a link between cancer and doping
problems. Did your cancer doctor or doctors react in this way
when you met them?

SCA001128



Jpdemcnt Approved by the court for handing down. ' Armstrong v limes -Newspapers Ltd

I have heard you once admitted using performance-enhancing
drugs to your cancer doctors?

Cycling is a sport where races have been bought and sold.
Have you ever been involved in any way in a deal to buy off a
member of an opposing team to help you win a race?

Witnesses claim you were involved in this kind of deal?

Witnesses claim they saw needle marks high up on your arm?
What do you say about this?

kj

Cycling specialists say needle marks on the arm are likely to
have been caused by the injection of doping products? What's
your reaction?

About your corticoid affair in the 1999 Tour de France, sources
claim your positive test of July 4 was not caused by use of

p; cemalyt cream but by a corticoid injection and that the medical
].:; prescription was anti-dated (sic). Do you still stand by your

version?

During your years with the Motorola team (1992-96) sources
say the issue of EPO use in the peloton was often discussed by
team members, you included, and that there was a feeling
something had to be done to allow the team to be more

| competitive. You have previously said these discussions never
• took place, that Motorola was 'as pure as the driven snow' - do

you still claim this?" ' ' *

!f
\ i 10. At the end of his message Mr Walsh identified himself as the chief sports writer for

The Sunday Times. At the same time he sent ten questions on topics concerned with
drugs and cycling to Mr Johan Bruyneel, the manager of Mr Armstrong's team in the

j ' • . forthcoming Tour de France.

11. On 28* May Mr Stapleton emailed Mr Walsh to say that he would "visit" with Mr
,p Armstrong and get back to Mr Walsh "in the next few weeks". He asked (for the first
-j time) for a tape of an interview Mr Walsh had had with Mr Armstrong in 2001. Mr
* : Walsh replied the same day, asking for an interview in the next 7-8 days. He added

that he could not locate the tape. On 2nd June Mr Stapleton told him that an interview
1 would not be possible over the next week, because Mr Armstrong would be preparing
I for- the Tour de.France: he suggested that something could be arranged afterwards.

He expressed disappointment that the tape had not been found, and warned Mr Wai;
that Mr Armstrong was willing to pursue legal options if he was not treated fairly

j : given an adequate opportunity to respond. He asked for all interview requests with
ilJ Mr Armstrong to be directed to him. .

; - 12. Mr Walsh replied the same day, explaining that he needed a response sooner rather
i than later. He reminded Mr Stapleton of the history of his request for an interview
1 and of the list of questions, and suggested that Mr Armstrong might want to reply in

writing. Mr Stapleton replied on 3rd June, saying that Mr Armstrong would need

SCA001129



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

"adequate time" to make himself available to consider the questions. He did not
explain why the questions sent on 28th May had not yet received any answer.

13. Nothing then happened until 8th June when solicitors instructed by Mr Armstrong, Mr
Bruyneel, and a company called Tailwind and Sports LLC wrote a brief letter to Mr
Walsh at The Sunday Times (with a copy to the Sports Editor and the Legal
Department) in relation to an article they said he was proposing to write and publish
in The Sunday Times. They said that they anticipated sending a "response" the
following day. On 10th June they wrote a three-page letter to the same recipients on
behalf of the two cyclists and the US Postal Team. They enclosed with their letter
copies of the e-mailed questions, which they described as containing implicit
allegations and insinuations which were false, defamatory, and highly damaging.

rThey did not answer any of the questions, and they complained that these false
allegations might be being repeated verbally when there was absolutely no evidence
to support therift

14. They said it was difficult to imagine allegations which were more harmful to an
athlete's professional standing, honour or reputation, or a more damaging time to
publish them, given the US Postal Team's imminent attempt to win the Tour de
France for a sixth time. They asked for the exact nature of any allegations Mr Walsh
intended to publish, complaining that the allegations arising from the emails were

: . vague in the extreme and lacked particularity, so that their clients could, not be
expected to comment on them, even if so minded. They also sought details of the
book they understood Mr Walsh might also be writing (or co-writing) for publication.
They ended their letter by asking for an undertaking from Mr Walsh and The Sunday
Times by 6 pm on Friday 11th June to the effect that they would not publish any
articles alleging improper, unprofessional or illegal behaviour by any of their clients.,

Part 4 The Sunday Times article

15. This letter received no reply, and on 13* June The Sunday Times published an article
written by Mr English which took up most of a page in its Sports Section. The article
is headed:

»LA
CONFIDENTIAL

A book co-written by David Walsh of The Sunday Times will
- raise new questions about Lance Armstrong, five-time

champion of the Tour de France and an icon of the sporting -
world. Alan English reports." -

This heading appeared alongside a large photograph of Mr Armstrong, below which
was the following caption:

"Heart of the matter Lance Armstrong after victory in the Tour
de France, a race he will attempt to win for a sixth time next
month. The new book investigates the aftermath of a drug test
on Armstrong during the 1999 Tour."

SCA 001130



Judgment Approved by the court for handing down. • Armstrong V Timra Newspapeis Ltd

In the middle of the text appeared a photograph of Mr Walsh, with the caption:

"Armstrong claims David Walsh, left, is pursuing a vendetta
against him. The publication of the book is likely to lead to
further recriminations." : . .

Towards the bottom of the page there is a photograph of a racing cyclist superimposed
on a photograph of a bespectacled man, with the caption:

"The views of Stephen Swart, left, on how pervasive EPO was.
during his time at Motorola will lead to fresh questions about
Armstrong's relationship with the Italian cycling doctor
Michele Ferrari, above"

16. The article itself contained 34 paragraphs, which have been numbered for the
purposes of these proceedings. Paras 1-2 contained a reference to a Dutch newspaper^
Der Telegraaf, which on 9th June 2004 repeated comments purportedly made by Mr
Armstrong about Mr Walsh, describing him as the worst journalist he knew, and
complaining that he had no interest in ethics, standards, Values or accuracy in his
quest for a sensational story. Para 3 referred to the solicitors' letter, and paras 4 and 5.
suggested that the Dutch newspaper article had appeared because, as it said,
"Armstrong is in front of the firing squad again". A reference was then made to the
forthcoming book, whose contents were a closely guarded secret. It said that it was
certain to raise serious new questions about drug-taking in professional cycling, and
to investigate the possibility that Mr Armstrong might have taken performance-
enhancing substances in order to compete in "a sport riven with drugs". Particular
reference was made to "the blood-boosting product erythropoietin ("EPO"), which is
then described in paras 6-7. EPO is said to have emerged in the early 1990s, and to be
capable of altering the composition of the blood by boosting the production of
oxygen-rich red blood cells. A blood test for EPO was not introduced until 2001, and
"even today" it was said to remain difficult to detect.

17. Paras 8-9 say that it was understood that the book would contain an admission by Mr
Swart, a team-mate of Mr Armstrong in the Motorola team in 1994-5, saying that he
had taken EPO due to the pressure on the team to deliver results. It was said that Mr
Swart's views on how pervasive EPO was during his time with Motorola would lead
to fresh questions about Mr Armstrong's relationship with Dr Ferrari.

18. Para 10 says that Dr Ferrari was currently on trial in Italy for sporting fraud and
doping offences (none of which were said to relate to Mr Armstrong). It mentions an
article in The Sunday Times in July 2001 in which it was said that Dr Ferrari had been
seeing Mr. Armstrong. Dr Ferrari is quoted as having said in 1994 thaV if used
properly, EPO was no more dangerous man orange juice. The paragraph records that
Mr Armstrong has strenuously denied that there was anything wrong in his
relationship with Dr Ferrari.

19. Para 11 suggests that the book may force Mr Armstrong to answer questions about a
rumour that he told doctors who had treated him for testicular cancer in 1996 that he
had used performance-enhancing drugs. Paras 12 and 13 say that the book also
investigates the circumstances surrounding the only positive drugs test ever returned
by Mr. Armstrong, when traces of the banned substance corticosteroid triamicolone

SCA001131



Judgment Approved by the conrt for handing down. Armstrongs Times Newspapere Ltd

were found in his urine on the second day of the Tour at Challans. His explanation
that he had been taking a corticoidal cream because he was saddle sore was accepted
by the UCI, cycling's governing body. Para 14 refers to a former soigneur who is said
to have extraordinary stories to tell about the disposal of empty syringes and a furtive
visit to Spain to collect a bottle of pills.

20. Para 15 describes how the UCI had warned journalists not to jump to conclusions in
doping cases. Paras 1.6 and 17 tell how Mr Armstrong rounded on a journalist at the

; . time of the positive test, and how a roomful of journalists dared not ask a follow-up
question. £_The suggestion is made that most cycling journalists prefer to leave
awkward questions unasked, so that these questions will soon go away^Para 18
describes how Mr Walsh has been one of the few exceptions to the sport's rule of
silence: he has therefore earned Mr Armstrong's anger. For some time, he has
claimed Mr Walsh has been pursuing a vendetta against him, and the publication of
the new book was likely to lead to a renewed assault on his credibility,

• , notwithstanding the fact that Mr Walsh was recently voted sports writer of the year in^
Britain for the third time.

21. Paras 19 and 20 describe Mr Armstrong's successes, and say how the Tour de France
was due to start in 20 days' time. After a reference to his earnings, it is said that if
there are questions about the legitimacy of his success, it is only right that they are
posed and answered. Mention is then made of the fact that he has been tested many
times throughout his career, with only the one positive test. In para 21 a reference is
made to my judgment in the Musa King case where I praised fearless reporting, with
the comment added that newspapers can sometimes be deterred from pursuing
responsible investigative journalism, held to ransom by those who have the means to
do so.

22. Para 22 states that allegations of a vendetta are unfair. It describes how Mr Walsh has
written for eight years about the cancer of drugs in sport generally, not just cycling. It
gives one illustration of his powerful writing in this regard. Paras 23 and 24 refer to a
number of unexplained recent deaths in cycling, and include the comment that the
health risks in using EPO are considerable. Para 25 contains a quotation from Greg
LeMond, a three-time Tour de France champion, who said in the summer of 2001 of
Mr Armstrong's successful return to the saddle after recovering from cancer, that if it
was true, it was the greatest comeback in the history of sport, and if it was not true, it
was the greatest fraud. Paras 26 to 29 speak of a heated telephone conversation
between Mr Armstrong and Mr LeMond shortly after Mr LeMond said this.

23. Paras 30 to 32 describe how Mr Armstrong told Mr Walsh in April 2001 that the
Motorola team did not think of EPO during his time with them. He said it was not an
issue or an option for them. Para 33 contained a quotation from Mr Bruyneel in the
Der Telegraof article, saying how they had been accused from all comers for years,
and "time and time again it is based on nothing". Para 34 refers to the list of
questions, which are said to refer to the allegations made in L.A. Confidential, and
how the two men had declined to answer them.

24. The claim in this action was issued three days later, and the particulars of claim were
served on 29th June. The defence was served on 18th August, and for present purposes
it is convenient to refer only to the plea of qualified privilege and to the response to
the claim for aggravated damages.

SCA001132



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapets Ltd

PartS The defence ofqualified privilege and the response to the claim for ' .'•'•'
aggravated damages

25. The plea of qualified privilege begins by repeating the 102 particulars of justification,
and the defendants now accept that they should not have included a plea of this type: I
need not refer to this topic again. It is then contended that the article reported on
matters of legitimate public interest, raising questions about Mr Armstrong's
performance in his career as a cyclist, against a background of the significant problem
of doping in the sport of professional cycling (para 5.2). The Sunday Times is
described as a national newspaper, with a record of reporting on matters of legitimate
public interest, and it is asserted that its publishers have a duty to report on such
matters, so as to inform its readers. Reference is made to the role of the mass media
and journalists in reporting on such matters (para 5.3).

26. Paras 5.4 to 5.8 contain the matters I have set out in paras 3-17 of this judgment. In
para 5.9 it is said that the book was due to be published on 15th June 2004, an event
which, in view of its subject-matter, was of itself a newsworthy matter and a proper
subject for an article in The Sunday Times. It was said to be appropriate to publish
such an article immediately prior to the publication of the book in France. The article
was written by Mr English, and the defendants would rely on the whole of it for its
tone and content

27. Para 5.9 of the defence then continues:

"(ii) The information which [Mr Walsh] learned in the course
. of his work and from evidence he had (including the first hand
testimony [referred to in paras 7-10 of this judgment]) led him
to believe that Mr Armstrong had taken performance-enhancing

.drugs during his cycling career. [Times Newspapers Ltd and
Mr English] did not draw any conclusions in the article: they
were scrupulous to ensure that the article set out the relevant
evidence, together with [Mr Armstrong's] denial, for readers.

(iii) As is apparent from the main headline, the article reported
upon the 'questions' raised by the book. The article stated
expressly that the book raises serious new questions about
drug-taking in professional cycling and investigates the
possibility that [Mr Armstrong] might have taken performance^
enhancing substances in order to compete in a sport riven with
drugs', the most prominent of which was EPO. The article
reported upon those questions; it did not allege that [Mr
Armstrong] had in fact taken drugs.

(iv) In addition to setting out a number of matters that gave rise
to questions about [Mr Armstrong], the article also set out [his]
position. Although [he] had not responded to [Mr Walsh's]
questions ... the defendants were able to reflect [his] position
fairly. Readers of the article would have been in no doubt
about the fact that [Mr Armstrong] denied that he had ever
taken performance-enhancing drugs. The article referred
(among other things) to [his] solicitors' letter; to [his] denial of

SCA 00.1133



Judgment Anvrvn J by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Lid

any impropriety in his dealings with Mr Ferrari; to the fact that
[he] had been tested many times throughout his career, but had
tested positive only once (in the circumstances that were set
out)."

In para 5.10 it is said that in the circumstances the publication of the article is
protected by privilege.

28. Para 5.11 contained a plea, which was withdrawn prior to the hearing before the
judge, in which complaint was made that "the respected Dutch newspaper De
Telegraaf had republished on 8th June 2004 an attack Mr Armstrong made on Mr
Walsh and The Sunday Times in 2002, when he said that Mr Walsh was the worst
journalist he knew, and added that there were journalists who were willing to lie, to
threaten people and to steal in order to catch him out: "all this for a sensational story.
Ethics, standards, values, money these are of no interest to people like [Mr Walsh]".
It was said that Mr Armstrong must have known and intended that such a public
attack by him was likely to be repeated in future publications, and that the attack was
unfounded, unwarranted and unfair.

29. In the defendants' response to the claim for aggravated damages, it is said (in para
7.4) that Mr Armstrong was afforded ample opportunity to respond to the questions
asked by Mr Walsh. He could have done so by meeting him or speaking to him on
the telephone, and/or he could have communicated the substances of his responses in
writing (by email or otherwise). The approach adopted by Mr Armstrong and his
agents to Mr Walsh's inquiries suggested that he had no wish to answer those
questions; had the case been otherwise, he could have provided answers. He chose,
instead, to instruct solicitors and commence this action. He could, of course, have
given answers through his legal advisers: he had chosen not to do so.

30. In para 7.5 it is said that the article was sent to press on Saturday 12th June; that any
responses by Mr Armstrong could have been included in the article, which in any
event reflected fairly Mr Armstrong's "side of the story"; and that Mr Armstrong had
not suggested in his correspondence since the article was published that there was any
fact or further information which he would have supplied for inclusion in the article.
It is also said that The Sunday Times and Mr English had no involvement in the
publication of the book.

Part 6 The claimant's application pursuant to CPR 3.4(2) and CPR Pan 24

31. . Instead of filing a reply, on 30th September 2004 the claimant made the application
which led to the appeal with which this court is concerned. A draft of the defence,
with many paragraphs struck out, was attached to a schedule served with the
application notice, which was itself in these terms:

"We, Schillings, on behalf of the claimant intend to apply for
an order (a draft of which is attached) that

(1) the paragraphs shown in the attached schedule be struck
out of the Defence pursuant to CPR 3.4(2); and

SCA001134



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

(2) the claimant be given summary judgment on the
Qualified Privilege Defence ... pursuant to CPR Part 24
because

i) these paragraphs do not disclose no reasonable defence (sic)
and/or are likely to obstruct the just disposal of proceedings;
and

ii) the Defendants have no real prospect of successfully
establishing ... a Reynolds Defence..."

I (We) wish to rely on my statement of case."

Part C of the application notice contained an assertion, backed by a statement of truth
by the claimant's solicitor, to the effect that the defendants had no real prospect of
succeeding with their qualified privilege defence and he knew of no other reason why
the disposal of these defences should await trial.

32. Served with the application notice, and apparently intended to form part of it, was a
five page schedule, settled by counsel, to which was attached the copy of the defence
to which I have referred. It is said that Mr Armstrong had already by letter dated
[date] (sic) set out the basis for his objections to the paragraphs that he contended
should be struck out However, he would now repeat the summary reasons for the
application which, in the event of a contested application, would be supplemented in
his skeleton argument. In the event a 20-page skeleton argument was served on the
Friday before the application was heard by the judge on the following Monday, which
gave the defendants no opportunity at all to reply with evidence to anything it
contained that called for ah evidential response. The only part of this schedule that
referred to the defence of qualified privilege was in these terms:

"The claimant contends that the entire Reynolds defence should
be dismissed. The pleaded defence is not capable of supporting
the article that was written." . - .

33. There followed an alternative contention that the first paragraph of that defence, in
which reliance was placed on the 102 particulars of the defence of justification should
be struck out. As I have said, nothing turns on that in this appeal, and the earlier
correspondence, to which reference was made, was no more enlightening.

34. In view of the extremely general nature of the complaint in the application notice the
defendants elected to file no evidence in response to the Part 24 application.
Although they later agreed that the whole of the inter-party correspondence should be
copied for the judge, there was never any suggestion from Mr Armstrong's side that
he wished to rely on anything asserted or disclosed in that correspondence (other than
his solicitors' very brief exposition of their complaint about the Reynolds defence) to
form part of his evidence on the application.

35. Hearings took place before Eady J on 4th and 30th November at which he disposed of a
number of issues that arose on a cross-application by the defendants, and he also

. made a ruling on meaning, which was one of the other matters the claimant had
requested.

SCA001135



Judgment Approved by lire court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

Part 7 The judge's ruling on meaning

36. In this ruling, which is not challenged on this appeal, the judge decided that in so far
as the article might reflect upon Mr Armstrong in associating him with illicit
performance-enhancing drugs, it was capable only of imputing either "guilt" (in the
sense of having taken such drugs) or, at the least, that there were reasonable grounds
to suspect him of having taken such drugs. He excluded a third meaning put forward
by the defendants, to the effect that the article meant that there were grounds for
investigating whether he had been taking such drugs. As a consequence of that ruling,
many paragraphs of the original plea of justification fell away, and no attempt is being
made to restore them.

37. Paragraph 4 of the defence was originally in these terms:

"If and in so far as the words complained of bore the following
meanings, they are true in substance and in fact:

i) That there are serious questions about drug taking in
professional cycling including the question whether it was
possible that the Claimant might have taken performance-
enhancing substances in order to compete in a sport riven with
drugs;

ii) That there are reasonable and/or proper grounds to question,
suspect that and/or investigate whether the Claimant might have
taken performance enhancing substances in order to compete in
professional cycling, a sport riven with drugs".

38. The judge struck out most of this paragraph. All he was prepared to leave was a
meaning in these terms:

"That there are reasonable grounds to suspect that the Claimant
has taken performance enhancing substances in order to
compete in professional cycling".

39. Following this ruling, the 102 particulars of justification were significantly reduced,
and at the hearing which started on 6th December the judge was concerned only with
the numerous items over which there was still a dispute.

Part 8 The claimant's skeleton argument, served on ? December 2004

40. On 3rd- December the claimant's legal advisers served a lengthy skeleton argument,
settled by leading counsel (Mr Spearman QC), in which 10 single-spaced A4 pages
were given up to an exposition of the reasons why the plea of qualified privilege
should be struck out Among other things, this document evidenced for the first time
an unwillingness to accept, for the purposes of this application, the truth of a number
of the matters that were asserted in the defence. Thus complaint was made about the
relevance of the particulars relating to Mr Walsh's career and beliefs (for which see
paras 3-4 above), on the grounds that none of this material provided, or contributed to,
the qualified privilege defence. Its relevance was said to be even more clearly
untenable, "due to the unsatisfactory nature of the defendants' case as to the role that

SCA001136



Judgment Approved by the court for handing down. . Armstrong v Times Newspapers Ltd

was actually played by [Mr Walsh] in the preparation of the article that is complained
of." Similarly, the description of Mr English (see para 5 above) was said to contain
material that was irrelevant to the defence that the article attracted Reynolds
immunity. • • • - ' . ' : • • • "

41. Para 5.6 of the defence, which contained an unequivocal plea that the defendants
knew the matters set out in the particulars of justification (save for those matters
which occurred after the date of publication) was challenged on the basis that if, as it
appeared, this knowledge was attributed to all three defendants, "it would be
remarkable if all these defendants shared every item of knowledge that is pleaded in
paras 4.1 - 4.102 inclusive of the defence." Paras 5.6 - 5.7 then went on to say. that
the article drew on the knowledge and expertise of Mr Walsh, and referred to the
matters summarised in paras 6-12 above, as to which it was now being said that this
material suggested that it was Mr Walsh alone who knew all these matters. This was
said to be important, "having regard to the unsatisfactory nature of the'defendants'
case" concerning Mr Walsh's actual involvement in the preparation of the article.

42. Complaint was then made that the language of para 5.6 was "unclear and elliptical",
and suggested that the "sources" were, in truth, those of Mr Walsh alone (for reasons
that were given). It was then asserted that it appeared from para 5.6(ix) that Mr
Walsh had acquired his knowledge in the course of preparing to write a book, and not
for the purposes of the article. This led to a complex complaint which commences "In
short, although the defence has made use of a careful choice of words that glosses
over this fact, the true case is that..." and contains the assertion that so far as the
article was concerned, Mr Walsh was the only source for both the other defendants,
whose reliance upon him extended no further than "drawing on his knowledge and
expertise (to a degree that is unclear and that is certainly not spelled out with any
particularity)." .

43. It was then asserted that there was no pleaded allegation that the various items of
information that .were pleaded at sub-paragraphs (i)-(viii) inclusive were known to the
other defendants before the article was published, "and sub-paragraph (ix) strongly
suggests that they were not (as it makes clear that they were acquired by [Mr Walsh]
for the purpose of writing a book, and not for the purposes of writing the article)."
(The general effect of these sub-paragraphs of the defence are summarised at paras 6V
12 above).

44. Critical comment is then made of the account given in the defence of the attempts
made by Mr Walsh to interview Mr Armstrong and/or to obtain answers to questions
before the article appeared. It is contended that all these attempts were clearly made
for the purpose of Mr Walsh's book, and not for obtaining comments on the proposed
article. In a sustained attack on the defendants' bona fides it is made clear for the first
time that the claimant's lawyers wished to found arguments on the contents of the e-
mailed questions (which were not set out in anyone's statement of case), which
happened to be in the correspondence file prepared for the judge. It was also asserted
that elements of Mr Armstrong's pleaded case — to the effect that the defendants were
not interested in his answers or his side of the story, and that the timing of the article
was governed by commercial considerations rather than considerations of either
urgency or fairness to him - were not met by the defence.

SCA001137



Judgment Approved by Ihe court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

45. Further reference was then made (without any prior notice of an intention to. do so) to
the later contents of the correspondence file, to support the complaints about "the
unsatisfactory nature of the defendants' case" as to the role that was actually played
by Mr Walsh in the preparation of the article. Detailed submissions followed,
purportedly "going through the Reynolds factors arid taking the defendants' pleaded
case at face value". Among these was the unqualified assertion that "the only true
source" for the article was Mr Walsh, "who plainly had an interest in promoting the
thesis of his book". It was then said that eyen if other sources were taken into
account, the only person who appeared to have direct knowledge of Mr Armstrong's
conduct was Ms O'Reilly, and she had accepted that she never actually saw him
taking performance-enhancing drugs.

46. Many of the matters of which Mr Spearman made complaint would have provided a
good reason for a request for further information about the defence, if the claimant's
advisers were really unsure what the defendants were saying, even if they decided to
postpone the service of any reply until after the final form of the defence had been
resolved by the judge. They could also have been set out in the grounds for making
the Part 24 application, so that the defendants could have decided what evidence it
was appropriate to adduce from Mr Walsh and Mr English, whose journalistic
integrity was being impugned, by way of answer to them, so as to show the judge that
there were evidential issues that were fit to be determined at the trial. The speech of
Lord Hope of Craighead in Three Rivers DC v Bank of England (No 3) [2001] UKHL
16; [2003] 2 AC 1, 260 at para 95 (appropriately modified so as to cater for a
claimant's Part 24 claim) shows how entirely unsuitable the claimant's approach to
this Part 24 application was:

"94. For the reasons which I have just given, I think that the
question is whether the [defence] has no real prospect of
succeeding at trial and that it has to be answered having regard
to the overriding objective of dealing with the case justly. But
the point which is of crucial importance lies in the answer to
the further question that then needs to be asked, which is - what
is to be the scope of that inquiry?

95. I would approach that further question in this way. The
method by which issues of fact are tried in our courts is well
settled. After the normal processes of discovery and
interrogatories have been completed, the parties are allowed to
lead their evidence so mat the trial judge can determine where
the truth lies in the light of that evidence. To that rule there are
some well-irecognised exceptions. For example, it may be clear
as a matter of law at the outset that even if a [defendant] were
to succeed in proving all the facts that he offers to prove he will
not be entitled to the [successful defence] that he seeks. In that
event a trial of the facts would be a waste of time and money,
and it is proper that the action should be taken out of court as
soon as possible. In other cases it may be possible to say with
confidence before trial that the factual basis for the [defence] is
fanciful because it is entirely without substance. It may be clear
beyond question that the statement of facts is contradicted by

SCA001138



; • . Judgment Approved by the ttmrt for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

all the documents or other material on which it is based. The
simpler the case the easier it is likely to be take that view and
resort to what is properly called summary judgment. But more
complex cases are unlikely to be capable of being resolved in : :

that way without conducting a mini-trial on the documents
without discovery and without oral evidence. As Lord Woolf
said in Swain v Hillman, at p 95, that is not the object of the

. ' • • - . - rule. It is designed to deal with [defences] that are not fit for
; • - . - . . trial a t all."

, . 47. The way the claimant's legal advisers set about making this Part 24 application (until
1 the eve of the hearing skeleton argument was served) gave the defendants no hint that
• they were facing a mini-trial for which they would have to prepare written evidence.

Prior to that, the claimant's lawyers were simply asserting, without any
I particularisation at all, that the pleaded defence was not capable of supporting the
[ ' • ' , ; . article that was written, and that the defendants had no reasonable prospect of

establishing their Reynolds defence (presumably for the same reason, since no other
reason was given).

i Part 9 Other features of the hearing before the judge

r 48. We have been shown the skeleton argument prepared and served by Ms Rogers (who
appeared for the defendants) on the same day. It understandably contained no

L response to an attack on the integrity or bona fides of her clients or to any suggestion
that their defence was unclear or elliptical. She was at mat time unaware that such an

f attack would be made.

49. At noon on the day of the hearing itself the claimant's legal advisers served for the
first time a schedule which compared what had been put to Mr Armstrong in the

[ : . . written exchanges in the immediate run-up to the article with the allegations as
[ , published in the article. It seems superfluous to observe that although CPR 23.6

requires an applicant to state briefly the grounds for seeking the order, no complaint
: along these lines had been indicated before the skeleton argument was served.

i 50. We have been shown the transcript, of counsel's oral submissions to the judge. Ms
Rogers did not apply for an adjournment to file evidence in response to Mr
Spearman's last minute strictures. Instead, she submitted that it was not the role of

; . that hearing to give an exhaustive account of everything Mr Spearman had said, and
that the court was not in a position to evaluate all the circumstances without seeing
what the evidence was. She argued that the resolution of the issues he raised should

; have to await the service of witness statements.

51. At the hearing the judge allowed further documentary evidence to be placed before
him. In particular the judge allowed the defendants to submit two articles by Mr
Walshwhich were published in The Sunday Times on 8th and 15* July 2001. He was

• ; also shown an interview with Mr Ferrari that was published on the Internet during
2003, and an extract from a book co-authored by Mr Armstrong which was also
published during 2003.

. 52. This selectively produced material raised more questions than it answered. This
simply goes to illustrate the thoroughly unsatisfactory nature of the hearing before the

SC A 001139



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Lid

judge. For instance; it showed that much of the material in Mr English's article had
appeared in Mr Walsh's articles two years earlier (after which it had encountered a
comprehensive refutation by Mr Armstrong), and also that Mr Armstrong knew a lot
about the characteristics of EPO and its dangers and the original difficulties that had
surrounded the efforts to provide an effective way of testing its presence. Mr Walsh's
second July 2001 article described what appeared to be a successful endeavour by Mr
Stapleton, Mr Armstrong's agent, to stall answering questions put to him by Mr
Walsh (which were never in fact answered) while he arranged an interview with a
different journalist who was likely to paint Mr Armstrong's relationship with Mr
Ferrari in a more favourable light.

53. In this judgment I can omit the items that are no longer in dispute, and concentrate
entirely on those which raise issues we have to determine on this appeal. The range of
issues open for decision on this appeal is therefore significantly reduced, when
compared with the task that faced the judge. He started his judgment under appeal by
saying that if ever there was a case for isolating the "real issues" between the parties
in a libel action and excising superfluous material, this surely was it. He will have
succeeded admirably in that task even if we were to allow the defendants' appeal in
full, since there is now no continuing suggestion that many of the particulars of
justification in the original defence should form part of the defendants' statement of
case at the trial. My judgment on the dispute about particulars of justification raises
no matters of any general issue and is included as an Appendix to this judgment.

Part 10 Qualified privilege: the judge's application of the Reynolds criteria

54. In his judgment on this aspect of the case the judge directed himself that he had to
assume that all the factual allegations relied upon in support of the defence could be
established by the defendants at trial. He said he could only strike out the defence if,
on those assumptions, he was prepared to hold that the defendants simply could not.
bring themselves within the principles identified in Reynolds v Times Newspapers Ltd
[2001] 2 AG 127. He rejected the defendants' submission that it was necessary to wait
for a jury to determine all the facts before the ruling could be made. In so far as they
were controversial, all the facts had to be assumed in their favour. Specifically, he
said he had to test the plea against the ten non-exhaustive criteria identified by Lord
Nicholls in Reynolds at p 205.

55. He started by saying that the allegation of cheating by the taking of illicit drugs was
plainly serious. He was prepared to assume that the subject matter was one of public
concern: see eg Grobbelaar v News Group Newspapers [2001] 2 All ER 437.

56. Next, he Jiad to consider the source or sources for the article. He clearly accepted Mr
Spearman's arguments when he said that it would appear that the only "true source"
for the information was Mr Walsh himself. He added that it might be that this could
not be determined on a definitive basis at this stage. He said he had to bear in mind
Lord Nicholls' observations in this"context: .

"Some informants have no direct knowledge of the events.
Some have their own axes to grind, or are being paid for their
stories".

SCA001140



Jndgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

57. The judge mentioned in this context Mr Spearman's suggestion that it was possible
that Ms O'Reilly should be classified as a "source" for this purpose, and his
observation that it was accepted in the defence that she "never saw Mr Armstrong
take any performance-enhancing drugs". He said that it was an unusual situation
where the primary source for the relevant article was one of the defendants. This
particular criterion in Lord Nicholls' catalogue might, therefore, loom less large; than
in other cases.

58. Fourthly, there was the question what steps, if any, were taken to verify the
information published. There did not appear to be a claim on the part of the
defendants to have taken any such steps - save in so far as Mr Walsh made some
inquiries. The defence did not allege that those were made for the purposes of
obtaining Mr Armstrong's observations on the contents of trie proposed article (as
opposed to Mr Walsh's book). The question therefore arose as to whether or npt,:

applying the standards of "responsible journalism", Mr Walsh's efforts Were adequate
for the purpose.

59. Fifthly, on "the status of the information", the judge noted that this was not a case in
which the allegations had already been the subject of an investigation which
commanded respect. Mr Spearman had described the status of the allegations as being
"... that Mr Walsh had formed the belief that Mr Armstrong was guilty of taking
performance-enhancing drugs and Times Newspapers and Mr English were prepared
to present material that they had obtained from Mr Walsh as 'the relevant evidence'".
The judge said that it was perhaps fair to say that the status of much of the
information was that of rumour or speculation. It certainly could not be said that it
came from any kind of official report or "public document".

60. As to "urgency", the judge recorded Mr Spearman's submission that there was no
urgency here at all, save in the sense that the book was about to be published in
France, and added that the article was no doubt, to some extent at least, linked with
the desire to promote that book. He said that there might also be said to have been a
certain topicality by reason of the imminence of the 2004 Tour de France. But where
the allegations were very serious, as they plainly were here, the judge said that one
should not necessarily conflate topicality or commercial expediency with urgency,
which had to be judged from the public's point of view.

61. Seventh, he had to consider whether comment was sought from Mr Armstrong. Lord
Nicholls recognised that such an approach would not always be necessary, but the
judge said that it seemed to him that where the allegations were as serious for Mr
Armstrong as they were here, it was likely to be very rare that an approach would not
be regarded as necessary. Closely linked, of course, was the question whether or not
the article contained the gist of Mr Armstrong's "side of the story", and the judge
recorded Mr Spearman's submission that the attempts to obtain comment from his
client and to present his side of the story were both completely inadequate in view of
the nature of the allegations that were to be made.

62. Ninth, there was the "tone" of the article. It was in the judge's view quite sensational
and likely to "stir things up" for the, purposes of the book and in the context of the
Tour de France in July. Although it claimed merely to "raise questions", it could
hardly be described as measured, impartial or neutral reportage. That did not
necessarily matter, however, since journalists were in the business of stirring up

SCA001141



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd .

controversy and were fully entitled to express themselves vigorously. Yet sometimes,
if they did so too enthusiastically, they must be prepared to establish the defence of
justification.

63. Enally, there was Lord Nicholls' "sweep up"' provision about "other circumstances".
In this context the judge mentioned the suggestion that the article had been driven by
commercial expediency and a desire to promote the book.

64. As I have said, no issue arises on the judge's decision to strike out para 5.1, by which
all the particulars of justification were adopted, as part of this quite different defence.
The judge struck out para 5,2 (see para 27 above) although no doubt he would have
allowed it to stand if it had been amended to reflect the meanings he had held the
article was capable of bearing. He dealt with paras 5.3-5.5 quite briefly. He would
have been willing to allow these descriptions of the three defendants to stand as
background if the pleading had been otherwise unobjectionable.

65. He then adopted Mr Spearman's complaints about paras 5.6 and 5.7 of the defence,
referring to "the equivocal case on the respective roles of the three defendants"; the
problem of identifying which defendant had what knowledge; and the vagueness of
the formula .that "the article drew upon the knowledge and expertise of [Mr Walsh]
gained over many years", particularly in a context in which he was not admitted to be
an author of the article (as opposed to having caused its publication). The judge said
that it was unclear^ for example, to what extent The Sunday Times and Mr English
"drew upon" Mr Walsh's knowledge other than by borrowing chunks of his book. He
also adopted Mr Spearman's "pleading points" I have summarised in para 44 above.

66. The judge then went on to say that it would seem, although it was not spelt out, that
Mr Walsh's contacts from mid-May to early June 2004 were for the purpose of his
book rather than for the article. The article was written by Mr English, it seemed, and
no attempt was made by him or anyone else from The Sunday Times to contact Mr
Armstrong about the allegations they were going to make.

67. The judge then summarised the main allegations in the article which had not been put
to Mr Armstrong for comment:

(1) that cycling was "a sport riven, with drugs";

(2) as to the properties of EPO or whether he knew anything
about them;

(3) that it would be extremely difficult for a clean cyclist to
beat a rider taking EPO;

(4) that there were "experts" who took the view that it would
probably be impossible for a clean rider to win the Tour de
France when he was competing against those on drugs;

(5) that one of his team mates (Stephen Swart) had taken EPO;

(6) that there was pressure on the Motorola team to deliver
results in 1994 and 1995, such as to lead to doping;

SCA 001142



Judgment Approved by the conH for handing down. . Armstrong v Times Newspapers Ltd

(7) what his relationship with Mr Ferrari or his "controversial
reputation" was;

(8) whether he knew of Mr Ferrari's 1994 statement about EPO
being "no more dangerous than orange juice";

(9) what he had to say in response to Ms O'Reilly's
"extraordinary stories" about the disposal of empty syringes
and a furtive trip to Spain to collect a bottle of pills;

(10) the matters concerned with Mr LeMond in paras 25-29 of
the article.

68. The judge said that on an application of this kind he had to decide (making all
relevant assumptions in favour of the defendants) whether in all the circumstances the
"duty-interest test or the right to know test" had been satisfied: per Lord Phillips MR
in Loutchansky v Times Newspapers (Nos 2-5) [2001] EWCA Civ 1805 at [23];
[2002] QB 783. It was an objective test, but he had to bear in mind that the long
established common law principles were adaptable to a great variety of circumstances.
What was more, it was clear from Reynolds itself and from McCartan Turkington

. Breen v Times Newspapers [2001] 2 AC 277 (at pp 300-301) that the courts were
. encouraged to invoke those principles more generously than in the past The judge

referred to the observation of Lord Nicholls in Reynolds at p 205:

"Above all, the court should have particular regard to the
importance of freedom of expression. The press discharges
vital functions as a bloodhound as well as a watchdog. The
court should be slow to conclude that a publication was not in
the public interest and, therefore, the public had no right to
know, especially when the information 'is in the field of
political discussion. Any lingering doubts should be resolved in
favour of publication".

69. The judge said that after he had made due allowance for the width of the common law
principles as now recognised, and made all relevant factual assumptions in their
favour, he could not see that the defendants could be said to be under a duty to publish
allegations to the effect that Mr Armstrong had probably taken performance-
enhancing drugs or that, given his prowess in the Tour de France, he "must" have
done so. The judge said he would readily accept, of course, that the use of forbidden

: drugs in sport is a matter of public concern. It was a different question, however, from
whether or not they were under a duty to publish these allegations, about this
Claimant, without at least affording him an opportunity of giving a measured response
to the charges. For these reasons the judge struck out the paragraphs of the defence
that related to a plea of qualified privilege. He said that the case would proceed on the
limited plea of justification which remained on the pleadings.

Part 11 The arguments on the appeal

70. In opening his clients' appeal, Mr Caldecott QC took us to passages in each of the
leading speeches in the Reynolds case. He observed, as did the judge, that a failure to
put damaging allegations to a person before publishing them did not necessarily

SCA 001143



Judgment Approved by the conri for handing down. Armstrong v Times Newspaper Ud

deprive a defendant of a Reynolds defence. Lord Nicholls accepted that this was one
of the matters that a judge had to place in the balance, and Mr Caldecott submitted
that on the facts of this case it was simply unfair for the judge to have done the
balancing exercise before hearing the defendants' witnesses give evidence.

71. He said that the judge had seriously misdirected himself both when he suggested that
there was only one source for the story (Mr Walsh), and when he had been drawn by
Mr Spearman into trying to determine the issues on the pleadings without hearing any
evidence. For instance, he would have to hear .evidence before he could be sure that
the knowledge of Mr Walsh, who described himself as the newspaper's chief
sportswriter, should not be treated as the knowledge of the newspaper itself. He
would have to hear evidence before he could make any findings as to the knowledge
of the author of the article, Mr English, who was said to know all the matters set out
in the particulars of justification. He would have to hear evidence before he could
make any assessment about the extent to which Mr Walsh, as a responsible journalist,
was entitled to rely on the evidence of Ms O'Reilly (whom he interviewed three
times), Mr Swart, Mr LeMond and the unidentified source referred to in para 7 above
(whom he interviewed twice), and on all the other sources of information mentioned
in paras 6-8 above: for the appropriate approach to an unidentified source, see Lord
Nicholls in Reynolds at p 205E. He would have to hear evidence on whether Mr
English was entitled to rely on what Mr Walsh told him about his sources, and on the
extent to which it was meaningful to say that the research had been conducted for the
purposes of the book, as opposed to the article.

72. Furthermore, Mr Caldecott argued that the judge should have recognised that it was
quite unfair to place weight on technical pleading points raised by Mr Spearman
without even a clear day's notice before the hearing, particularly as they involved an
attack on Mr English and Mr Walsh which they did not have the opportunity of
answering. For the purpose of a Part 24 application, the judge ought to have acted on
his professed intention to accept the assertions made in the defence as true. These
included the assertions that all the witnesses contacted by Mr Walsh were
authoritative and had no axe to grind, and mat all the defendants knew the matters set
out in the plea of justification.

73. The submissions of Mr Spearman on behalf of the claimant were premised on the
accuracy of his contention that the defendants had had fair notice of the nature of the
claimant's case on the application, and that this court should be very slow to interfere
with a decision of a very experienced specialist judge oh a case management matter.

74. I readily accept the second of these contentions. Unhappily, however, the basis on
which the application was prepared and put before the judge was very far from
satisfactory, and it would not be surprising if a judge, with such a massive volume of
allegations and counter-allegations before him, were to fall into error for failing to see
the wood for the trees. In Miller v Associated Newspapers Ltd [2003] EWHC 2799
(QB); [2004] EMLR 33, Eady J commented on the tendency of defendants to plead
qualified privilege since the Reynolds decision in "rather waffly generalities", and he
was right to direct himself that such defences required close scrutiny. Nevertheless, if
a challenge is made under Part 24 in terms as vague as those that featured in the
claimant's application in this case, a judge must be very careful to ensure that he does
in fact accept as true everything asserted by the defendants (unless there is no

SCA001144



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

reasonable prospect that some or all of it would be accepted as true), and on the
present occasion Mr Spearman lured the judge away from this cardinal rule.

75. In his submissions Mr Spearman made a number of points which he will no doubt
deploy with equal fervour at the trial, after disclosure has been completed and the
various witnesses have been tested on their evidence. But for the reasons Lord Hope
gave in Three Rivers (see para 46 above) it would in my judgment be quite wrong on
the facts of this case to deny the defendants the benefit of the trial process, if that is
what they wish to have. When we asked Mr Spearman how fair he would think the
process before the judge had been if he had been one of the journalists who were
being condemned unheard, we did not receive a very satisfactory answer.

Part 12 Conclusions

76. I do not consider that it is necessary to say very much about the law, except to
recognise that it is now in a state of development following the ground-breaking
judgments in Reynolds. For present purposes it is sufficient to rely on what Lord
Phillips MR said in Loutchansky (Nos 2-5) (for which see para 68 above) at paras 35-
36:

35 "Once Reynolds privilege is recognised, as it should
be, as a different jurisprudential creature from the traditional
form of privilege from which it sprang, the particular nature
of the 'interest' and 'duty' which underlie it can more easily
be understood.

36. The interest is that of the public in a modern democracy in
. free expression and, more particularly, in the promotion of a
free and vigorous press to keep the public informed. The vital
importance of this interest has been identified and emphasised
time and again in recent cases and needs no restatement here.
The corresponding duty on the journalist (and equally his
editor) is to play his proper role in discharging that function.
His task is to behave as a responsible journalist. He can have

. no duty to publish unless he is acting responsibly any more
than the public has an interest in reading whatever may be
published irresponsibly. That is why in this class of case the
question whether the publisher has behaved responsibly is
necessarily and intimately bound up with the question whether
the defence of qualified privilege arises. Unless the publisher
is acting responsibly privilege cannot arise. That is not the case
with regard to the more conventional situations in which
qualified privilege arises. A person giving a reference or
reporting a crime need not act responsibly: his communication
will be privileged subject only to relevance and malice."

See also Lord Phillips MR in Jameel v Wall Street Journal [2005] EWCA Civ 74 at
[87], a case in which we were told that an appeal to the House of Lords is now
pending.

77. It is also appropriate to note that in Bonnick v Morris [2002] UKPC 31; [2003] 1

SCA001145



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Lid

AC 300 Lord Nicholls, giving the opinion of the Privy Council, said that although
the law of defamation ordinarily adopts an artificial "single meaning" rule, it would
be quite wrong to apply that rule when deciding whether a journalist or newspaper
behaved responsibly. In other words, on the facts of this case, although a jury
might find that the article meant for the purpose of the justification defence that Mr
Armstrong was in fact guilty of taking performance-enhancing drugs, the words
were capable of meaning no more than that there were reasonable grounds for
suspecting that he had, and the defendants would be entitled to rely at the trial on
this possible meaning when putting forward their claim for qualified privilege as
responsible journalists.

78. In my judgment, the judge was wrong in his approach to the treatment of the source
material, which he did not subject to any detailed examination. At the trial one of
the critical issues,- once the relationship between the roles of the different
defendants has been sorted out (and in the absence of a request for information, this
should become clear when the witness statements are served), is whether Mr Walsh
was acting responsibly when he relied on the different people he interviewed, and
whether Mr English was acting responsibly when he relied on the outcome of Mr
Walsh's interviews.

79. It was also wrong, in my judgment, of the judge to suggest, without hearing
evidence, that the first and third defendants had probably merely borrowed "chunks
of the book", or that Mr Walsh had merely "made some inquiries" (see para 58
above), or that the status of much of the information was that of rumour or
speculation (if by that phrase he intended to rely on the outcome of Mr Walsh's
inquiries); Again, given that the claimant's advisers could have submitted a request
for information, but failed to do so, the nature of the defendants' case will no doubt
become clearer as the trial process goes on. I accept Mr Caldecott's submission
that the detailed history of the article and its preparation and the quality of the
research material was a matter for witness statements and disclosure, not for
summary disposal on a Part 24 application in which most of the claimant's
complaints were sprung at the last moment.

80. Similarly, although the defendants' case in relation to the way they gave Mr
Armstrong an opportunity to answer their charges may fail at the trial, I do not
consider that the judge was entitled to dispose of their defence summarily,
particularly in the circumstances which I have outlined in paras 41-46 above. It
should have been plain to the judge that there was some past history that might be

. relevant in this context, if the defendants had had a proper opportunity of
appreciating that an attack along these lines was to be launched. Mr Armstrong had
consistently denied that he had taken drugs or that he was aware that any member
of any team of which he was a member had ever taken drugs, and this was reported
in the article. He could have readily answered the questions he was asked on 28th

May before the article was published if he had cared to do so: the questions put to
Mr Bruyneel had similarly gone unanswered. ' .

81. The defendants were afforded no opportunity of adducing evidence to explain why
they had proceeded with the article in the light of the exchanges before publication,
and it must have been obvious that the material which related to the pre-publication
exchanges, and to Mr Walsh's previous relationship with Mr Armstrong, was not

SCA001146



Judgment Approved by Ihe court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

complete. And given that Mr Walsh had identified his role with The Sunday Times
in his emails, and that the claimant's solicitors wrote to him in the belief that he
was about to publish an article in that newspaper, it was not open to the judge, in
advance of the trial, to conclude that his contacts were made in connection with the
book alone, and that nobody on behalf of the newspaper tried to contact Mr
Armstrong about the allegations it was going to make.

82. In any event, I accept Mr Caldecott's submission that a failure to put allegations to
a claimant is not necessarily determinative (as the judge himself recognised). After
all, in Reynolds no effort was made to contact Mr Reynolds before publication, and
his defence, as given in the Dail, did not feature at all in the article complained of.
Nevertheless, following a full trial of the action, the House of Lords was split 3-2
on the question whether this was fatal to the defence of qualified privilege. In GKR
Karate v Yorkshire Post (No 2) [2000] EMLR 410 Popplewell J, at the end of the
trial of the action, upheld a defence of Reynolds privilege, notwithstanding the fact
that the journalist had made only one inadequate attempt to put damaging
allegations to the claimant After referring to Lord Nicholls's seventh factor in
Reynolds Popplewell J simply said that this criticism of the journalist was a matter
to be put in the balance on the claimant's behalf.

83. In a respondent's notice the claimant sought to rely on some further pleading
points, but for the reasons I have already given, in my judgment fairness demands
that the merits of the Reynolds defence in this action should be properly
investigated at the trial and not disposed of in a summary way on the pleadings in
the unsatisfactory manner that was essayed by the claimant's advisers before the
judge.

84. For these reasons I would restore the defence of qualified privilege. It has now
been amended, and in the absence of any opposition to the amendment as such, I
would grant the defendants permission to amend on the usual terms as to. costs.
The contentions in relation to the plea of qualified privilege in the respondents'
notice are rejected.

85. For the reasons set out in the Appendix, para 4.15 of the particulars of justification
may be restored now that the defence has been significantly amended. I would also
restore paras 4.74(i) and (ii). Paras 4.73 and 4.72 may be restored in a suitably
amended form. Para 434(iv) should remain struck out and the struck out elements
of paras 4.87 and 4.88 cannot stand in their present form. I would dismiss the
claimant's cross-appeal in relation to the particulars of justification.

APPENDIX

THE PARTICULARS OF JUSTIFICATION

The dispute about the particulars of justification can be conveniently considered under
four main headings

A. The VO2max issue

(1) The judge's ruling

SC A 001147



Jbdgroent Approved by the court for handing down. . Armstrong v Times Newspapers Ltd

86. Paras 4.9-4.11: The judge permitted a truncated form of pleading explaining the
concept of "VO2max" in these terms:

"4.9 In endurance sports, maximal oxygen intake, VO^max, . --•,^.-. .;
is a major determinant of performance. An athlete's VO2max
depends on a number of variables, including: •

(i) ventilation: the respiratory function of the lungs;

(ii) transport of inhaled oxygen through the pulmonary .
membranes to me blood - the diffusion capacity of the
lungs, diffusion-distance; .

(Hi) oxygen transport capacity of the blood, determined by
haemoglobin concentration and cardiac output;

(iv) capacity of the working tissue to absorb and
metabolise the delivered oxygen - enzymatic systems of
the muscles, mitochondrium.

Maximal cardiac output is a key determinate of VO2max.

4.10 Some of the variables above can be influenced by
endurance training; others cannot

4.11 Haemoglobin is the protein contained in red blood cells
that transports oxygen from lungs to tissue. Manoeuvres that
increase total body haemoglobin increase VOjmax; and
manoeuvres that decrease total body haemoglobin reduce
VO2max. The changes appear to be independent of total - :
blood volume. Increased VO2max and total body
haemoglobin increase performance".

These paragraphs should be read with para 4.13, in the form permitted by the judge,
against which there is no challenge:

"Erythrdpoetin is one of a number of hormones that
stimulate red cell production. Recombinant EPO ("EPO")
was developed for clinical purposes and became available
commercially in 1987."

(2) . The claimant's case

87. The first three of these pleas should be struck out because the defence now
contained ho allegations concerning Mr Armstrong's VO2max or his total body
haemoglobin. Nor did it contain any allegation that he increased his VO2max or
total body haemoglobin at any material time, still less any basis for any allegation
that there were reasonable grounds to suspect him of having increased his VC^max
or his total body haemoglobin by taking performance enhancing substances in order
to compete in professional cycling. Although para 4.94(i) of the original defence
alleged that questions arose as to the increase in his haematocrit between December
1997 and February 1998, there was nowhere any allegation or suggestion that any

SC A 001148



rTndpnent Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd •

questions arose as to the figures for his haemoglobin that were pleaded in para
94(ii). Moreover, paras 4.9 and 4.10, in the form permitted by the judge, expressly
averred that an athlete's VO2max depended on a number of variables, some of
which could be influenced by endurance training and others of which could not

88. In these circumstances, even if new averments were permitted to the effect that Mr
Armstrong had increased his VO2max at any material time, any such increase could
not amount to reasonable grounds to suspect him of taking any performance
enhancing drugs. It was therefore contended that the allegations in paras 4.9-4.11
were irrelevant, would provide unhelpful complication, and would distract the jury,
and that the judge gave no reasons for allowing them to remain.

(3) The defendants' case

89. The defendants, for their part, contended that they had a positive right to explain
how EPO worked. As a starting point, they must clearly be allowed to explain to
the jury how EPO served to enhance performance in an endurance sport like
cycling. The four paragraphs that appear in para 86 above explain this concisely.
There is no challenge to the fourth. The second, for which no request for further
information had been served, merely record that endurance training could influence
some of the variables that made up VO,max but not others. The obvious
implication is that EPO can stimulate red cell production in a manner which
endurance training cannot.

90. The claimant's point that the reformulated plea did not allege that he.was
reasonably to be suspected of having increased his VOjinax or his total body
haemoglobin was obviously wrong; The particulars focus on EPO and on drugs
with similar effects. The whole purpose of EPO is to stimulate red cell production,
and therefore the volume of haemoglobin in the blood, and, therefore, the oxygen-
transporting capacity of the blood. Mr Armstrong was seeking to distinguish the
unchallenged particulars which questioned his haematocrit levels (paras 4.29(i) and
4.30, which contained details of measurements of his haematocrit levels on • 2"
December 1997 and 14th February 1998, when they increased by 5.5% in 12 weeks)
and the explanatory references in these four paragraphs to haemoglobin. However,
as haematocrit is the measure of red cells as a percentage of total blood volume,
and haemoglobin is the oxygen-carrying protein in those red cells, there is an
inextricable link between haematocrit and haemoglobin levels.

91. Quite apart from its general value, the preliminary explanation in the first three
paragraphs illuminated the defendants' unchallenged case on haematocrit. It was
also material in considering Mr Armstrong's association with Mr Ferrari, who had
recorded Mr Armstrong's haematocrit and haemoglobin levels in his records. This
was also relevant to the defendants' general case on the problems of drug testing in
this context. Although the pleas on this point were reduced by the judge, the
defendants' appeal sought to restore certain particulars relating to EPO (see paras
94-97 below).

92. The defendants contended that the error of seeking to treat haemoglobin and
haematocrit as unconnected neatly illustrated the dangers of seeking artificially to
restrict their case on how EPO works on a narrow semantic approach to the

SCA001149



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Lid

pleadings alone.

(4) Conclusion

93. I agree with the defendants. I see no reason to disturb the decision of the judge.

B. EPO: its performance enhancing effects and the risks it creates

(1) The judge's ruling

94. Para 4.15: The judge disallowed this paragraph as unnecessary. It was in these
terms:

"The use of EPO was of concern because its performance
enhancing effects gave an unfair advantage to those
competitors who abused it. It was also of concern because of
the health risks involved. Rapidly expanding erythrocytic
volume increases blood viscosity and, especially in
endurance races, might predispose the athlete to blood clots
or other complications. In 1996, the American College of
Sports Medicine issued a Position Stand decrying the use of
EPO because it was unethical, unfair and exposed athletes to
health risks."

(2) The defendants'case

95. The defendants wish to see this paragraph restored. They say that the judge rightly
left in para 4.99, which sets out evidence that Mr Ferrari administered EPO to
cyclists, and paras 4.93 and 4.94(ii) which give details of Mr Armstrong's contact
with Mr Ferrari. Furthermore para 4.54(ii) relies on what the defendants will
contend was Mr Ferrari's extraordinary remark to the effect that EPO was no more
dangerous than orange juice. The plea in para 4.15 therefore bore directly on the
suspicious nature of Mr Ferrari's observation. The danger to health was also said
to be relevant general background to the contention that the only possible reason for
taking EPO would be to enhance performance, having regard to the perceived
health risks. The fact that EPO was taken by cyclists despite the health risks also
underlined the enormous commercial pressures on professional cycling teams to
win, and the paragraph is therefore not irrelevant to the issues. The defendants'
article referred both to health risk and to Mr Ferrari's contacts with Mr Armstrong,
and the defendants suggested that Mr Armstrong might well admit this paragraph.

(3) The claimant's case

96. Mr Armstrong contended that the judge did not allow para 4.99 to remain in the
judgment: he said it would only be relevant if it were alleged that Mr Ferrari was

. guilty of supplying EPO to cyclists. They maintained that para 4.15 was rightly
struck out as being irrelevant and not giving rise objectively to grounds upon which
Mr Armstrong could be suspected of taking performance enhancing drugs. The
alleged "danger to health" basis was erroneous. What had to be proved was that
there were grounds to suspect Mr Armstrong of having taken EPO. Whether it was

SCA001150



Judgment Approved by the court for handing down* ' ' Aimstrong v Tiroes.Newspapers Ltd.'

dangerous was irrelevant to whether it was taken.

(4) Conclusion • : ' . , • " • - ' . ' . .

97. The judge's ruling was correct on the defence as it appeared before him. The
allegations concerning Mr Ferrari in the defence have now been amended
significantly, and it would be appropriate to permit this paragraph to be restored to
the text in the light of the amendments. ,

C. The alleged conversation about EPO within the Motorola team .

(1) T h e judge's ruling • ' . ' - • • '

98. It is convenient at this stage to set out the parts of the pleading which feature in the
next round of challenges by both sides to the judge's ruling:

"4.54(iv) [struck out] There were discussions about EPO use
within the Motorola team. In addition to the matters set out
in para 4.74 below, Mr Swart discussed EPO at the end of
1995, at a race in Australia, with Bobby Julich, Kevin
Livingston and George Hincapie. When asked for his views
about EPO, Mr Swart replied that if they were going to make
it in cycling, they would have to use EPO.

4.72 [struck out] The Claimant joined the Motorola cycling
team when he turned professional in 1992.

4.73 [struck out] By 1994, there were discussions within the
Motorola team about doping in cycling (the matters in para
4.54(iv) above are repeated). Max Testa, the team doctor,
had discussions with individual riders and with the team
about what products other teams might be using. Dr Testa ,
was concerned about the 'doping culture' in cycling which
led some riders to feel that, without medication, they would
not have a chance of winning races. Dr Testa discussed EPO.
with the team on one occasion, seeking to persuade them to
focus on training, rather than taking pharmacological '
remedies. .

4.74 [not struck out] In 1995, during a training ride in
Como, a discussion about doping took place between the
Claimant and two other members of the Motorola team, .
Stephen Swart and Frankie Andreu.

(i) [struck out] The Motorola team achieved very poor
results in 1994. Since Motorola's sponsorship contract
was due to last only until the end of the 1996 season, there
was concern among the team its sponsorship would not be
renewed, unless the team achieved results.

(ii) [struck out] As set out above, the success achieved by

SCA 001151



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd

the Gewiss team in the Fleche Wallonne in 1994 had had
a big impact on cycling and on the Motorola team, being a
blow to morale.

(iii) [not struck out] The initial stance in the discussion
between the Claimant, Mr Swart and Mr Andreu was that
if they were going to ride the Tour de France that year,

, they, would have to be on a doping programme; their view
was that, in order to get results, they would have to do so.

(iv) [not struck out] During their discussion, they planned
that each team member would organise their own
programme for himself; everyone riding the Tour de
France would have to do so, if they were to be able to
compete.

(v) [not struck out] Following that discussion, Mr Swart
obtained EPO from a pharmacy in Switzerland. He was
able to obtain it without prescription.

(vi) [not struck out] Mr Swart did not see the Claimant
obtain or take EPO."

99. Para 4.54: The judge said that this paragraph mentioned Michel Ferrari in the
context of his having expressed views during an interview in 1994 about EPO. It
appeared that he was on record as having said that, if used properly, it was no more
dangerous than orange juice. There was a dispute between the parties as to whether
this is a fair or accurate summary of what he said, but the defendants wished to
retain this in their pleading in order to support the argument that Mr Armstrong's
consultation of Mr Ferrari, later, provided a ground for suspicion. To that limited
extent, it seemed to the judge that parts of paragraph 4.54 were legitimate. Much of
it, however, appeared impermissible, and he permitted a pared down version along
these lines:

"In 1994, riders from the Gewiss Team were placed first,
second and third in the Fleche Wallonne. At that time,
Michel Ferrari was working for the Gewiss Team. Shortly
after the victory, he was interviewed about EPO and said
words to the effect that, if used properly, it was no more
dangerous than orange juice. His comments about a
performance-enhancing drug led people to believe that Mr
Ferrari felt there was nothing wrong in principle with the use
of EPO as part of a medical programme".

The judge was persuaded that this apparent public position on Mr Ferrari's part had
a role to play hi the material relied upon as reasonable grounds for suspicion.

100. Paras 4.72 and 4.73: These paragraphs were concerned with Mr Armstrong's
membership of the Motorola Cycling Team from 1992 onwards. There was no
objection, as such, to recording the fact that Mr Armstrong was a member of the
team, but the judge said that it did not advance the case of "reasonable grounds to

SC A 001152



Judgment Approved by Pie court for handing down. ' . Armstrong v Times Newspapere Ltd

suspect". It was asserted that the team doctor encouraged the team to focus on
training and discouraged theni from taking pharmacological remedies. It was not
suggested the advice was ignored. Nor was there anything to connect Mr
Armstrong with the taking of drugs. The judge therefore ruled that para 4.73 shpuld
be excluded, as a consequence of which para 4.72 would lose its relevance also.

101. Paragraph 4.74: The judge summarised the effect of the introduction to this
paragraph and read sutvpara (iii) in full. He stated that it was said that the men
then decided that each team member would organise his own programme for

• himself. It was not alleged that Mr Armstrong thereafter used EPO, or indeed any.
other drug, although it was asserted that Mr Swart obtained EPO from a pharmacy
irt Switzerland. The defendants argued that this discussion (whatever Mr Armstrong
chose to do after it) was relevant and constituted grounds for suspicion (particularly
in the context of Mr Armstrong's denial that there were any discussions of doping at
Motorola). The claimant submitted that there was a fallacy in this, highlighted by
the words "whatever the claimant chose to do after it". The judge disagreed, since
an apparent willingness to participate could provide grounds for suspicion that he
did take drugsi He therefore permitted the introductory rubric to the paragraph
together with sub-paras (iii) to (vi). For reasons similar to those already advanced
in respect of other paragraphs, he considered that sub-paragraphs (i) and (ii) were
impermissible. :

(2) The defendants' case

102. The defendants wished to see paras 4.54(iv), 4.72. 4.73,4.74(i) and (ii) restored to
their pleading. They said that para 4.72 was on any view clearly relevant, having
regard to para 4.74. Para 4.73 was highly relevant background to what even on the
judge's ruling remained in para 4.74 (namely the introduction and paras (iii) to (v)).
They said that the fact that these discussions took place despite a warning from the
team doctor was relevant. It was hard to understand the judge's assertion that "it is
not suggested that this advice was ignored" in the light of the discussions pleaded
in para 4.74, and in any event their case was that there were reasonable grounds to
suspect that Mr Armstrong ignored this advice. Mr Swart was allegedly party to
those discussions with Mr Armstrong, and the fact that he had said to other
members of the team in the same year (1995) "that if they were going to make it in
cycling they would have to use EPO" (para 4.54(iv)) was also .highly relevant
background.

103. In the same way the commercial pressures on the Motorola team to improve their
results (paras 4.74(i) and (ii)) were clearly both relevant and significant as evidence
of possible motive. The judge's conclusion that sub-paras (i) and (ii) were
impermissible for reasons similar to those already advanced in respect of other
paragraphs contained no reasoned analysis for striking them out. The jury should
not be deprived of a full picture of what preceded the discussion to which Mr
Armstrong was allegedly parry within his own team, let alone material going to
motive. ' .

(3) The claimant's case

104. The claimant, for his part, contended that even if para 4.74 were allowed to remain
in its entirety, this did not permit the introduction of para 4.54(iv), which was

SCA 001153



Judgment Approved by the court for handing down. . Armstrong v Times Newspapers Ud

simply material giving rise to suspicion against Stephen Swart. Objectively judged,
casting suspicion (or even proving guilt) against one person did not (absent some
clearly established common enterprise) provide grounds to suspect a different
person. This was part of the guilt by association plea that was correctly struck out
by the judge.

105. There was no objection to the mere recitation that Mr Armstrong was a member of
the Motorola team (4.72). What Max Testa believed about an alleged "doping
culture in cycling" was, however, irrelevant (4.73). There was not even any
suggestion that Dr Testa believed that Mr Armstrong was taking EPO, which was
the only conceivable basis on which his subsequent warning could be said to be
relevant. Even then, pleading his belief was a breach of the repetition rule. To be
admissible the defendants would have to set out the facts, which, objectively
judged, supported such belief.

106. The judge was right to strike out para 4.74(i) and (ii) of the defence, and his
reference to "reasons similar to those advanced in respect of other paragraphs" was
explicable by reference to earlier paragraphs of his judgment which Mr Spearman
identified.

107. The effect of para 4.74(iii) - (vi) was then summarised. It was said that a
discussion that allegedly led another cyclist to obtain EPO was not capable of
providing objectively reasonable grounds for suspecting that Mr Armstrong took
performance enhancing substances, especially when that other cyclist did not see
Mr Armstrong obtain or take them. Moreover, in reasoning that "an apparent
willingness to participate could provide grounds for suspicion that [the claimant]
did take drugs", the judge paid no or no sufficient regard to the fact that not merely
was it not alleged that Mr Armstrong obtained or used performance-enhancing
substances after the alleged discussion, but also that the defendants' case is that the
alleged discussion constituted grounds for suspicion, "whatever the claimant chose
to do after it" (ie even if he did not obtain or use performance enhancing substances
after it).

108. The meaning that the defendants sought to justify was that there were reasonable
grounds to suspect that Mr Armstrong took performance-enhancing substances, and
not a meaning that he expressed an apparent willingness to do so. An alleged
discussion about doping that was not alleged to have been followed by Mr
Armstrong obtaining or taking drugs was incapable of supporting the meaning that
the defendants sought to justify. And Mr Armstrong's denial that there were
discussions of doping within the Motorola team added nothing. If, as contended
above, a discussion that was not alleged to have been followed by his obtaining or
taking drugs was incapable of providing objectively reasonable grounds to suspect
that he took drugs, then the fact that he denied the discussion did not make it
capable of doing so. The judge should therefore have struck out the whole of para
4.74, and not merely part of it. •

(4) The defendants' response

109. The defendants replied that the judge was right to conclude that "an apparent
willingness to .participate [in a doping programme] could provide grounds for
suspicion that he [the claimant] did take drugs". The fact that the defendants could

SCA001154



Judgment Approved by the court for handing down. . . - Armstrong v Times Newspapeis Ltd

prove that one of the other cyclists (who admits it) took EPO after the discussion
strengthened the case rather than weakened it. The fact that the other cyclist did
not see Mr Armstrong take EPO, and that the defendants do not plead that he did in
fact take it (which would constitute a plea of guilt, rather than reasonable grounds
for suspicion), did not in any way destroy its weight as a plea establishing or.
tending to establish suspicion (and indeed strong:suspicion), read both alone and in
conjunction with the other particulars of justification). .

(5) Conclusion

110. The judge was right to exclude para 4.54(iv) for the reasons he gave. So long as
para 4.73 is redrafted so as to be limited to what Dr Testa told relevant members of
the team, and to exclude his own alleged concerns, that paragraph (and, in
consequence, para 4.72) may be restored, for the reasons put forward by the
defendants. Paras 4.74(i) and (ii) should be restored, for the reasons advanced by
the defendants. The judge was correct to permit para 4.74(iii) to (vi) for the reasons
he gave. . .

D. Ms O'Reilly's evidence

(]) The judge's ruling

111. Para 4.87-4.88: These paragraphs, which the judge permitted to stand (apart from
4.87 (v) and the last sentence of 4.88) were in these terms:

"In May 1999, the claimant asked Ms O'Reilly [who was a
soigneur in the US Postal team] to collect something from Luis
Del Moral (the team doctor) in Piles, where there was a US
Postal Service Course.

(i) Ms O'Reilly had to pick up a rental car from Beziers and
drive to Piles.

(ii) On the following day, at Piles, Johan Bruyneel went up to
her and discreetly, out of the view of anyone else, handed over
a pill box (a brown one, with a white lid), containing white
tablets. Mr Bruyneel was very pleasant to Ms O'Reilly, which
indicated to her that she was doing him a favour.

- (iii) When he asked her to collect those drugs, the claimant told
Ms O'Reilly not to tell Simon (that is, Simon Lillistone, who
was then her boyfriend). In fact, Ms O'Reilly travelled to Piles
with her boyfriend and they spent the weekend there.

(iv) Ms O'Reilly handed the drugs to the claimant on 10 May
1999. They met at a McDonald's outside Nice. Ms O'Reilly
was late, but the claimant made no fuss about that and was
pleasant to her, suggesting that she was doing him a favour.

(v) [struck outj Ms O'Reilly did not know what the drugs
were. However the circumstances (set out above) were such

SCA001155



Judgment Approved 1>Y the court for handing down. . Armstrong v Times Newspapers Ltd

that she had reasonable grounds to believe that they were not
paracetamol or any other permitted drug, which could have
been obtained openly from the team doctor. She believed in the
circumstances, on these reasonable grounds, that what she had
collected were illegal drugs.

4.88 On 10 June 1999, during the Dauphine, while Ms
O'Reilly was massaging Mr Armstrong, he told her that his
haematocrit level was 41%. Ms O'Reilly said that was terrible
and asked what he was going to do. As set out above, such a
level was widely regarded as being too low for high
performance in an endurance sport. In response, Mr Armstrong
looked at Ms O'Reilly and said words to the effect: 'Emma,
you know what I am going to do - what everybody does'.

[struck out] Ms O'Reilly believed on reasonable grounds, that
Mr Armstrong meant doping to improve his haematocrit level
by pharmacological means, probably the use of EPO."

112. The judge said that para 4.87 was coming close to the high water mark of the
defendants' case. He said that the facts alleged were capable of constituting reasonable
grounds to suspect the acquisition by Mr Armstrong of illicit drugs. He therefore
allowed this paragraph to stand, with the exception of sub-paragraph (v), which he
struck out on the grounds that Ms O'Reilly's beliefs were irrelevant.

113. Para 4.88: Here one sentence only was challenged. The judge said that it related
again to Ms O'Reilly's beliefs, and had to come out, since the test was an objective
one.

(2) The defendants' case

114. The defendants wished para 4.87(v) and the whole of para 4.88 to be restored. They
argued that they did not merely believe that this was Ms O'Reilly's reaction: they also
pleaded that her reaction was reasonable. They also challenged the view that a
witness to a conversation could not state how he or she interpreted what was said.
Hearsay, whether of fact or opinion, was admissible under the Civil Evidence Act
1995. The defendants also relied on the criminal case of Rv Johnson [1994] CrimLR
377, in which a witness in a rape case had been permitted to say that she believed that
the victim's distress was genuine. They added that common sense also suggested that
it was artificial to rule out such evidence, as it was almost bound to emerge in cross-
examination in any event. Because such matters required careful consideration of the
admissibility of evidence at trial, it was wholly inappropriate by their very nature to
strike them out.

(3) The claimant's case . . .

115. The clamant submitted that Ms O'Reilly's beliefs were irrelevant, as was the question
whether the defendants believed that she said she believed. These beliefs were
irrelevant even were they to be proved to be based on reasonable grounds. Proving
that someone believed something which there were objectively valid reasons to

SCA001156



Judgment Approved by the court for handiny down. Armstrong v Tiroes Newspapers Ltd

suspect adds nothing to the fact (which is what is relevant) that there are reasonable
grounds to support that belief. . .

116. The objection was not based on hearsay. The fact that hearsay might be admissible
did not mean that the hearsay evidence was not objectionable on other grounds. Here,
proof that Ms O'Reilly thought that the packet she collected contained drugs was
entirely irrelevant What the defendants were being allowed to advance was that the
facts about the trip to Piles objectively gave rise to the suspicion that it was to collect
a packet of drugs. Equally, what Ms O'Reilly thought Mr Armstrong meant when he
said something was irrelevant on the same basis. Based on the same principles as the
repetition rule, one could not seek to prove that suspicion fell on someone simply
because an accuser believed him to be guilty. What the accuser believed was
irrelevant and a breach of the repetition rule. The same .principle informed the
rejection as irrelevant of what Ms O'Reilly thought of these two incidents.

117. Whether an issue might emerge on cross-examination was palpably not a justification
for allowing something to remain in a pleading.

118. The rape case analogy did not advance the defendants' case. What was sought to be
established in a rape case was that the defendant had had sexual intercourse with the
victim without her consent. Evidence of distress on the part of the victim was
relevant to the question whether she consented. As the jury did not have the
opportunity to assess for themselves the state of the. victim at the relevant time,
evidence from other witnesses as to her distress was admissible.

119. It was here that the analogy broke down. The jury in the defamation case would not
be inquiring into whether there were actually drugs in the box, or whether Mr
Armstrong was actually confessing to taking drugs by his remarks, but whether
objectively judged the base facts gave rise to the suspicion. Unlike the distress of the
victim in the rape example, the jury could assess for itself the base facts which were
said to give rise to the suspicion. They could not legitimately be assisted in their task
by being told what Ms O'Reilly made of base facts,

(4) Conclusion

120. The judge's ruling, and the claimant's' arguments in support of it, are well founded.
Corroborative evidence in a rape case falls into a very special category. Of course, if
there were any other indication, by way of demeanour, tone of voice etc, from which
Ms O'Reilly derived her beliefs, or if more facts were introduced by amendment
(such as the fact that paracetamol or any other permitted drug could be obtained
openly from the team doctor without having to be delivered out of the sight of anyone
else) an amendment along those lines might be permitted. The pleading certainly
cannot stand in its present form in para 4.87 or 4.88.

SC A 001157


