
 

Stock Exchange Tower – 800 Place Victoria, Suite 1700, P.O. Box 120 – Montréal (Québec) H4Z 1B7 
Tel : 514.904.9232       Fax : 514.904.8650      

www.wada-ama.org 

 

OFFICIAL STATEMENT FROM WADA ON THE VRIJMAN REPORT 

 

Background 

WADA is effectively, the world watchdog for all matters related to anti-doping.  

WADA was formed in 1999 and, pursuant to its mandate delivered by its 

governance, 50 percent of whom come from the Sports Movement and 50 

percent from world Governments, it has been responsible for the introduction of 

the World Anti-Doping Code which took effect from 1 January 2004. WADA has 

no other interest or mandate but to fight against doping in sport and to provide 

for all athletes a level playing field. WADA in this particular case is not a 

concerned party, such as Lance Armstrong, not a lawyer mandated and paid by 

UCI, like Mr. Vrijman, nor is it responsible for the sport of cycling, like UCI. In 

1999 EPO was not detectable in the urine sample of the athletes. A valid test was 

only available as of the year 2000. 

 

In 2004 the French Laboratory decided, on its own initiative, to start a project on 

stored samples from the 1999 Tour de France in order to evaluate a number of 

scientific facts, including the use of EPO prior to the test being in place and the 

stability of EPO in urine samples. 



 

 Page 2 
 

When informed about the project WADA expressed its interest in its outcome.  

 

Neither WADA nor the French Laboratory had any possibility of linking any 

sample involved in this project with any particular individual and therefore any 

sanctioning process was out of question. It was very clear for both entities that 

this was a research project. Linking a sample with a name could only be done by 

UCI who was in possession of the doping control forms used in the 1999 Tour de 

France. As far as WADA and the French Laboratory were concerned, 

confidentiality of the results was fully guaranteed. 

 

The result of the research was sent to WADA headquarters in Montreal by the 

French Laboratory on 22 August and opened by WADA on 25 August. 

 

L’Equipe published an article in its newspaper on 23 August 2005 headlined “The 

Armstrong Lie.”  The article published six doping control forms pertaining to 

Mr. Armstrong and a summary of the finding from the French laboratory in 

conducting its research from samples collected during the 1999 Tour de France.  

The article suggested that Mr. Armstrong had not been truthful in his many 

utterances that he had never taken performance enhancing drugs, as the author 

was suggesting he could show through the items exposed during his personal 

research and discovery, that on six occasions, during the 1999 Tour, 



 

 Page 3 
 

Mr. Armstrong’s samples showed EPO.  The contents of the article need no 

clarification here, but suffice to say it led to voices of outrage from various 

quarters, including Mr. Armstrong and UCI.  

 

WADA had nothing to do with l’Equipe’s publication and learned about it by 

reading the paper. 

 

It appeared later, and this fact is not contested now by UCI, that 15 doping 

control forms from Mr. Armstrong had been given with his consent and UCI 

consent to l’Equipe. 

 

Following such publication which linked six samples containing EPO with the 

name of Lance Armstrong WADA did nothing else but ask UCI, as the responsible 

international sport federation for the sport of cycling, to look carefully into the 

matter. 

 

Process 

 

a In respect of newspaper articles containing defamation or alleged defamation 

of individuals, the person so defamed can exercise the process provided by 

law and sue for damages.  This is the right of the individual and the process 



 

 Page 4 
 

accorded by most countries, including France.  In France, where the article 

was published, Mr. Armstrong did not issue proceedings for defamation 

against L’Equipe. We are not aware of any proceedings elsewhere either. 

There are time limits provided for the initiation of such proceedings, and in 

this case they have now expired.  In other situations involving newspaper 

articles and books, in varying jurisdictions around the world, Mr. Armstrong 

has sued and some of these proceedings are still awaiting hearings in courts.  

One involving The Sunday Times in England has a hearing shortly. 

 

b As part of its role, WADA accepts the responsibility for ensuring that all 

allegations of breach(es) of anti-doping rules are properly and professionally 

investigated.  On this occasion, WADA immediately suggested that the 

responsible organization, namely the international federation for cycling, 

UCI, conduct an appropriate enquiry to determine whether the facts revealed 

by the article could lead to any sanction process or to any other steps within 

the jurisdiction of that federation. 

 

c After the exchange of several letters between WADA and UCI, it became 

obvious to WADA that UCI was not interested in accepting such 

responsibility.  Accordingly, on 5 October 2005, WADA determined that it 

would accept the responsibility and embarked upon an enquiry by seeking 



 

 Page 5 
 

responses to questions issued by it from each of the interested parties, Mr. 

Armstrong, UCI, the French Ministry, and the French Laboratory as well as 

L’Equipe.  Letters were sent to all on 5 October 2005. 

 

d After receiving this correspondence from WADA, on 6 October 2005, UCI 

announced that it would conduct an “independent” enquiry through the 

offices of a lawyer, Emile Vrijman. 

 

e UCI neglected, in making this announcement, to prepare and agree to terms 

of reference for this enquiry and to properly mandate Mr. Vrijman, pursuant 

to its rules, to carry out such an investigation.  Accordingly, when 

Mr. Vrijman wrote to WADA on 6 October 2005, WADA replied, on 

13 October 2005, seeking the terms of reference and seeking his legal 

mandate to carry out an investigation. 

 

f It was not until 24 November 2005 that WADA had any further 

correspondence in relation to this matter.  On that day, WADA received a 

letter from UCI, not Mr. Vrijman, with the contents being its mandate to 

Mr. Vrijman and terms of reference, which seemingly had been issued on 

15 November 2005.  WADA replied to this correspondence from UCI on 

15 December 2005. 



 

 Page 6 
 

 

g Over the next months there was no approach made by Mr. Vrijman to 

WADA, nor any approach made by UCI.  At the Winter Olympic Games in 

Torino, in February 2006, a pre-arranged meeting between the former 

President of UCI, Hein Verbruggen, and the President of WADA, 

Richard Pound, was convened under the auspices of the IOC President, 

Jacques Rogge.  This meeting was convened as one of conciliation to ensure 

that any differences between the two Presidents could be resolved.  At that 

meeting, Mr. Pound showed Mr. Verbruggen copies of 15 doping control 

forms relating to samples collected from  Armstrong in the 1999 Tour de 

France.  All 15 doping control forms had been released from UCI with the 

consent of Mr. Armstrong to the author of the article in L’Equipe.  

Mr. Verbruggen accepted these facts.  Prior to this revelation, 

Mr. Verbruggen had denied publicly on many occasions that any doping 

control forms had been released by him, and that perhaps only one had 

been released by UCI.  Consequently, UCI issued a statement indicating a 

member of its staff would be suspended for the releasing of this confidential 

information to a newspaper reporter.  Dr. Mario Zorzoli was suspended 

immediately (but later reinstated in March 2006). 

 

Also at this meeting, Mr. Verbruggen advised Mr. Pound that he had sighted 



 

 Page 7 
 

a draft report authored by Mr. Vrijman, in which WADA was severely 

criticized and the report would make extremely bad reading for the World 

Anti-Doping Agency.  In response Mr. Pound advised Mr. Verbruggen that 

WADA had not yet been approached by Mr. Vrijman with any requests for 

information nor for interviews. 

 

h On 10 March 2006, Mr. Vrijman wrote to WADA.  Mr. Vrijman wrote again on 

15 March.  These letters included a list of questions which Mr. Vrijman asked 

WADA to respond to.  WADA responded in full to the list of questions. 

 

i WADA subsequently provided, through UCI, two boxes of materials which 

WADA felt would be of interest to Mr. Vrijman. 

 

j WADA heard no more from Mr. Vrijman.  WADA received no request for any 

personal interview, nor any follow up to the responses to the questions that 

WADA had provided to Mr. Vrijman.  WADA was not shown the report in 

draft form (although this was accorded to UCI, with at least two drafts being 

provided to the federation), nor was it asked to respond to allegations made 

against WADA within the report so that its comments would be fully and 

properly investigated and recorded.  In most jurisdictions around the world, 



 

 Page 8 
 

this blatant demonstration of bias and lack of proper and professional 

process is seen as a breach of natural justice. 

 

k This breach of natural justice is further exacerbated by Mr. Vrijman’s 

allegations that WADA refused to participate in the inquiry.  As noted above, 

WADA responded to all two of Mr. Vrijman’s letters in a complete and timely 

manner and offered to provide additional information.  WADA cannot be 

faulted for the inquirer’s lack of follow up. 

 

l The report was published and personally announced by Mr. Vrijman, so that 

the media received copies prior to it even being delivered to UCI.  WADA 

learned of this publication through the media. 

 

Substance of report 

 

a The process used by the French Laboratory in conducting its research was 

not the process used for analysing samples for the purpose of sanctions.  

Mr. Vrijman, at all times, confuses this fundamental difference and seems to 

indicate that, in conducting research, the laboratory was required to carry it 

out in the same manner as for analysing samples for adverse analytical 

findings.  This is not the case, and Mr. Vrijman, in directing himself to the 



 

 Page 9 
 

rules relating to samples collected for analysis rather than understanding the 

difference for research, has totally misdirected himself in his inquiry.  This 

very basic error leads to ill-informed and incorrect outcomes.  The laboratory 

has indicated publicly that it has no doubt whatsoever in the results of its 

analysis, and that no sample used for the research project was 

contaminated, manipulated or interfered with.  There may be appropriately 

stored residue still available for DNA and other further analysis. 

 

b Mr. Vrijman does not inquire at all into why Mr. Armstrong gave his consent, 

through his advisers, to UCI to provide 15 doping control forms to the 

L’Equipe reporter who was the author of the article published on 23 August.  

Mr. Vrijman does not likewise ask or inquire in any depth of UCI 

management and executives of why they sought Mr. Armstrong’s consent, 

and why they authorized the release of the documents with some redactions 

in relation to medication.  That failure indicates both a lack of 

professionalism and a distinct lack of impartiality in conducting a full review 

of all the facts.  Indeed, despite Mr. Verbruggen’s concession that all 15 

forms came from UCI, Mr. Vrijman only suggests it may have been more 

than one.  Why did he fail to review all the files, and interview the 

responsible personnel? 

 



 

 Page 10 
 

Mr. Vrijman suggests that the article would have been published by L’Equipe 

without these doping control forms, and therefore he did not need to enquire 

further into why, how, and when they were released.  This is a serious 

factual and process deficiency, which cannot now be remedied in any 

fashion. 

 

c Mr. Vrijman forms views he calls conclusions, based on speculation and the 

threading together of comments made by various individuals to various 

journalists.  He does not ask any of the individuals, whom he quotes, 

whether the quotes were accurate, truthful, or otherwise.  He does not 

establish facts, as necessarily required by lawyers before reaching 

conclusions on the law. 

 

d As there are no proper factual conclusions, there can be no proper legal 

analysis.  In this case, however, it is even worse.  Mr. Vrijman fails to cite 

any rule or regulation, by number nor reference, where he can establish that 

his speculations show a breach.  Without a breach of rule, there cannot be 

allegations of misbehaviour or wrongdoings.  There have not been any. 

 

e Mr. Vrijman suggests that WADA was formed in 2003.  As any expert in anti-

doping matters knows, WADA was formed in 1999.  The Code, for which 



 

 Page 11 
 

WADA is responsible, and its allied Standards, have been in place since 

1 January 2004.  The events at issue which led to the research occurred in 

1999.  Mr. Vrijman does not establish the rules and laws, which were fully in 

place at that time. He does not, therefore, establish the facts which lead to 

proper analysis of those rules, but he reaches conclusions which simply 

become farfetched and chooses rules which he hopes might be in place but 

does not specify nor determine when or how they are applicable. 

 

f There was no pressure put on the laboratory by WADA.  There was no leak 

from WADA.  There has been no discussion of matters with the journalist 

prior to the publication of the article, and there has been no information 

given to the journalist which would lead to the identification of the individual, 

Mr. Armstrong.  WADA condoned a research project carried out by the 

laboratory in an appropriate manner, and sought the results of such research 

as part of its mandate to continue the fight against doping in sport.  

Mr. Vrijman insists that WADA exercised inappropriate pressure on the 

French laboratory.  WADA solely advised the laboratory it would be 

interested in the findings, and disclosed this in the response WADA gave to 

Mr. Vrijman’s questions.  There was no other action taken by WADA in 

relation to the publication of the results of the research. 

 



 

 Page 12 
 

g When the facts are wrong the conclusions that are built on these facts are 

wrong. Mr. Vrijman’s report is fallacious in many aspects and misleading. 

WADA is presently looking at all its available legal recourses in respect of the 

report . 

 

h UCI now asks questions publicly of WADA.  Whilst surmising that UCI cannot 

be happy with the conduct of its investigator, WADA has no difficulty in 

answering the questions, and making the answers public.  However, when 

the process is so flawed as it is to date, there can no longer be professional 

confidence in the author.  Therefore, providing further answers to more 

questions, surprisingly not asked during the inquiry leading to the report, 

does not remedy a flawed and partial document. 

 


